Porty morskie to rodzaje portów wodnych, często położone nad oceanem, morzem, jak również nad morskimi wodami wewnętrznymi danego państwa. Port tworzą akweny i obszar lądowy, a także związana z nim infrastruktura portowa. Jest to podstawowy punkt, który umożliwia żeglugę, transport morski, jak również ruch pasażerski.
Port morski w Szanghaju (Chiny)
Szanghajski port morski znalazł się na początku tego zestawienia ze względu na to, że jest w nim rozładowywanych i ładowanych 37,13 mln TEU rocznie (dane za 2016 r.). Zlokalizowany jest u ujścia rzeki Jangcy. 125 stanowisk rozładunkowych jest w stanie obsłużyć ponad 2000 kontenerowców, czyli mniej więcej 1/4 transportu wychodzącego z Chin.
Port morski w Singapurze
Port morski w Singapurze, zdetronizowany przez port morski w Szanghaju, od kilku lat utrzymuje pozycję wicelidera – w zeszłym roku po raz kolejny osiągnął wynik niemal 31 mln TEU rocznie (30,59 mln). Na ładunki wpływające teraz czeka 200 żurawi, ale plany rozbudowy portu morskiego mogą oznaczać, że Singapur zwiększy swoje możliwości obsługi statków i przyjmowania towarów, a także odzyska pierwszą lokatę.
5 najbardziej zatłoczonych wysp świata
Port morski w Rotterdamie (Holandia)
Porty morskie Starego Kontynentu wypadają dość blado w porównaniu z azjatycką konkurencją. Największy z nich, znajdujący się w Rotterdamie, osiągnął wynik 12 mln TEU rocznie. Jest największym portem Europy a długo był także największym portem świata. W Rotterdamie przeładowuje się 40% towarów przybywających do Europy; nie tylko drogą morską ale także koleją, drogami i barkami po Renie i Mozie. Towar z Rotterdamu dociera do 460 mln mieszkańców Europy.
Port morski w Jebel Ali (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
Port leży na północno-zachodnim wybrzeżu Zjednoczonych Emiratów Arabskich w emiracie Dubaju. Jest to największy sztuczny port na świecie. Obsłużył ponad 13 mln TEU w 2012. Plan portu obejmuje zdolność obsługi aż do 19 mln kontenerów TEU do 2014 roku. Port znajduje się w strefie wolnocłowej Jebel Ali Free Zone, która mieści ponad 6400 firm działających w produkcji, handlu, logistyki i usług. Firmy zlokalizowane w tej strefie mają dostęp do obiektów portowych i przywilejów strefy wolnocłowej. To też kluczowy port morski dla transportu ropy.
Port morski w Los Angeles (USA)
Największy port morski obu Ameryk, o potencjale przeładunkowym 8 mln TEU rocznie. Znajduje się nad zatoką San Pedro w Kaliforni. To tam wpływają kontenerowce z wielkich azjatyckich portów, korzystając z 270 nabrzeży. W bliskiej odległości znajduje się drugi port morski, Long Beach – choć jest prawie trzykrotnie mniejszy (80 nabrzeży), to obydwa porty morskie tworzą ogromny potencjał transportowy dla ludzi i towarów. Warto nadmienić, że port w Long Beach jest też nazywany najbardziej zielonym, czyli ekologicznym portem morskim.