6 maja 2021
Zdjęcie do artykułu apartament, czy podwyższony standard

Apartament czy podwyższony standard? Segment premium coraz częściej w ofercie deweloperów

Mieszkania luksusowe i o podwyższonym standardzie zyskują na popularności i są coraz częściej uwzględniane w projektach inwestycyjnych. Dobrze się sprzedają, bo coraz więcej osób chce lepiej mieszkać. Jednak rozwój oferty premium nie musi oznaczać wyłącznie inwestycji w standardzie apartamentowca. Deweloperzy coraz częściej celują w potrzeby tzw. klasy średniej.

Sektor klientów premium jest bardzo atrakcyjny, bo stabilnymówi Milena Wiśniowolska z Mill-Yon Gdańsk. – I wbrew pozorom niewiele jest ofert spełniających kryteria takich nabywców. Naszym zdaniem tendencja deweloperów do rozwijania oferty premium utrzyma się, jednak ten segment pozostanie marginalny – grupa docelowa jest po prostu zbyt mała.

Mimo tych ograniczeń, apartamenty w inwestycjach Mill-Yon szybko znajdują nabywców. W Aura Park na Wilanowie jako pierwsze zostały sprzedane penthousy (jeszcze przed rozpoczęciem budowy), a zapytania o takie lokale pojawiają się do dziś. Również z oferty Aura Sky Gocław na Pradze Południe jako pierwsze zniknęły luksusowe apartamenty na najwyższych piętrach, ze wspaniałym widokiem na panoramę Warszawy.

Z naszych doświadczeń wynika również, że w inwestycjach premium doskonale sprzedają się niewielkie mieszkania (np. 40 m.kw., 2 pokoje) – w przeciwieństwie do penthousów nie są one jednak kupowane w celach mieszkaniowych, ale inwestycyjnych, na wynajemdodaje Milena Wiśniowolska.

O ile luksusowe apartamenty w Warszawie, których ceny za mkw. sięgają kilkudziesięciu tys. zł, to oferta dla osób dysponujących odpowiednim kapitałem, o tyle mieszkania o podwyższonym standardzie to już półka osiągalna dla szerszego grona nabywców. Segment premium polskiego rynku mieszkaniowego nie kończy się na apartamentach, a najbardziej dynamicznie rozwija się oferta dla klasy średniej. Kim są jej przedstawiciele? Z reguły nie należą do krezusów, ale są w gronie najlepiej zarabiających Polaków – to zarówno pracownicy prywatnych firm, jak i przedsiębiorcy.

Bogata oferta mieszkań w Warszawie, również luksusowych, czeka na Ciebie na portalu Gethome.pl

Polacy zarabiają coraz więcej

Według ostatnich danych GUS (dane z października 2014) 10% najwyżej zarabiających pracowników otrzymało wynagrodzenie niecałe 7 tys. brutto lub więcej miesięcznie, co daje 5 tys. zł netto. Jednak o poziomie zamożności nie decyduje jedynie poziom zarobków, ale dochód na osobę w rodzinie. Jak podaje GUS, w 2015 roku sytuacja materialna gospodarstw domowych w Polsce poprawiła się. Polacy osiągali wyższe dochody i więcej wydawali. Wzrosła również nadwyżka dochodów nad wydatkami, co dało możliwość większego oszczędzania. W 2015 roku poziom przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę wyniósł 1386 zł i był realnie wyższy o 4,3% od dochodu z roku 2014. Jeśli ta tendencja się utrzyma, to rosnąca zamożność, w połączeniu z oczekiwaniami wobec metrażu i standardu mieszkań będzie wyznaczać kierunki rozwoju oferty deweloperów.

W ostatnim czasie obserwujemy rosnące zainteresowanie lokalami o podwyższonym standardzie, szczególnie apartamentami w Warszawie. W październiku oddaliśmy w ręce mieszkańców lokale na warszawskim Osiedlu Mickiewicza. Jeszcze przed oddaniem inwestycji do użytku sprzedaliśmy prawie wszystkie mieszkania z tego projektu i to właśnie te o większym metrażu cieszyły się największym zainteresowaniem. Część mieszkańców decydujących się na większy lokal przekazywała nam swoją wizję na układ takiego lokum. My te wizje zrealizowaliśmymówi Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży w Skanska Residential Development PolandCzęsto zdarza się, że klient decydując się na duże mieszkanie, traktuje je jako docelowe lokum. Patrząc z takiej perspektywy zwraca on większą uwagę na jakość i standard wykonania, ma pewne określone oczekiwania, które staramy się spełniać – dodaje dyrektor.

Segment premium odporny na koniunkturę

Deweloperzy coraz chętniej odpowiadają na potrzeby osób najlepiej zarabiających, które poszukują czegoś więcej niż standard i stać je na większy wydatek. Poza tym, częściej dokonują zakupów z własnych funduszy, a inwestycje mają charakter docelowy.

Produkty segmentu premium, nie tylko na rynku nieruchomości, cechuje duża odporność na wpływ zmian koniunkturalnych w gospodarcezauważa Agata Krzesińska z Konimpex-InvestKlienci kupujący produkty luksusowe to osoby o dużej stabilności finansowej, mniej podatne na ewentualne niekorzystne zmiany sytuacji ekonomicznej kraju. Nie korzystają też z różnych programów wsparcia (np. MdM), stąd można zakładać, że ten segment będzie charakteryzowała stabilna tendencja wzrostowa.

Konimpex-Invest w 2017 roku planuje inwestycję z segmentu premium, w centrum Poznania. Powstanie tam około 100 mieszkań. Ofertę dla różnych segmentów rynku pierwotnego ma również ATAL.

Lokale z inwestycji o podwyższonym standardzie stanowią istotną część naszej oferty – mamy takie inwestycje m.in. w Krakowie, a także apartamenty w Warszawie, Trójmieście czy Wrocławiu. To ta część rynku będzie najdynamiczniej rosnąć, bo Polacy chcą coraz lepiej mieszkaćmówi Mateusz Juroszek, wiceprezes ATAL SA.

Nie wiesz gdzie ulokować kapitał? Sprawdź, jakie są zalety kupna apartamentu inwestycyjnego.

Metraż, lokalizacja, wykończenie wnętrz…

Podwyższony standard mieszkań to nie zawsze jednakowa kombinacja cech. Oczekiwania kupujących również nie są takie same. Oprócz metrażu i wykończenia liczy się lokalizacja. Znaczenie ma dokładne położenie inwestycji, a także atrakcyjność turystyczna okolicy. Dużą popularnością cieszą się apartamenty w Warszawie, ale nie tylko.

W segmencie mieszkań o standardzie premium, inwestujemy tylko w kurortach nadmorskich. W nowym roku planujemy rozpocząć sprzedaż najbardziej prestiżowej z naszych inwestycji – apartamentów przy samej plaży z widokiem na morzemówi Monika Golec z firmy Budnex.

Strategie firm deweloperskich na obecność w segmencie premium są różne. Niemniej jednak, inwestorzy, szczególnie operujący w dużych miastach nie stronią od realizacji takich przedsięwzięć. Każda wartość dodana może być argumentem uzasadniającym wyższą cenę, a tym samym – podnieść zyskowność całego projektu.

Oceń ten artykuł!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


CAPTCHA Image
Reload Image