14 grudnia 2019
Zdjęcie do artykułu apartament, czy podwyższony standard

Apartament czy podwyższony standard? Segment premium coraz częściej w ofercie deweloperów

Mieszkania luksusowe i o podwyższonym standardzie zyskują na popularności i są coraz częściej uwzględniane w projektach inwestycyjnych. Dobrze się sprzedają, bo coraz więcej osób chce lepiej mieszkać. Jednak rozwój oferty premium nie musi oznaczać wyłącznie inwestycji w standardzie apartamentowca. Deweloperzy coraz częściej celują w potrzeby tzw. klasy średniej.

Sektor klientów premium jest bardzo atrakcyjny, bo stabilnymówi Milena Wiśniowolska z Mill-Yon Gdańsk. – I wbrew pozorom niewiele jest ofert spełniających kryteria takich nabywców. Naszym zdaniem tendencja deweloperów do rozwijania oferty premium utrzyma się, jednak ten segment pozostanie marginalny – grupa docelowa jest po prostu zbyt mała.

Mimo tych ograniczeń, apartamenty w inwestycjach Mill-Yon szybko znajdują nabywców. W Aura Park na Wilanowie jako pierwsze zostały sprzedane penthousy (jeszcze przed rozpoczęciem budowy), a zapytania o takie lokale pojawiają się do dziś. Również z oferty Aura Sky Gocław na Pradze Południe jako pierwsze zniknęły luksusowe apartamenty na najwyższych piętrach, ze wspaniałym widokiem na panoramę Warszawy.

Z naszych doświadczeń wynika również, że w inwestycjach premium doskonale sprzedają się niewielkie mieszkania (np. 40 m.kw., 2 pokoje) – w przeciwieństwie do penthousów nie są one jednak kupowane w celach mieszkaniowych, ale inwestycyjnych, na wynajemdodaje Milena Wiśniowolska.

O ile luksusowe apartamenty w Warszawie, których ceny za mkw. sięgają kilkudziesięciu tys. zł, to oferta dla osób dysponujących odpowiednim kapitałem, o tyle mieszkania o podwyższonym standardzie to już półka osiągalna dla szerszego grona nabywców. Segment premium polskiego rynku mieszkaniowego nie kończy się na apartamentach, a najbardziej dynamicznie rozwija się oferta dla klasy średniej. Kim są jej przedstawiciele? Z reguły nie należą do krezusów, ale są w gronie najlepiej zarabiających Polaków – to zarówno pracownicy prywatnych firm, jak i przedsiębiorcy.

Bogata oferta mieszkań w Warszawie, również luksusowych, czeka na Ciebie na portalu Gethome.pl

Polacy zarabiają coraz więcej

Według ostatnich danych GUS (dane z października 2014) 10% najwyżej zarabiających pracowników otrzymało wynagrodzenie niecałe 7 tys. brutto lub więcej miesięcznie, co daje 5 tys. zł netto. Jednak o poziomie zamożności nie decyduje jedynie poziom zarobków, ale dochód na osobę w rodzinie. Jak podaje GUS, w 2015 roku sytuacja materialna gospodarstw domowych w Polsce poprawiła się. Polacy osiągali wyższe dochody i więcej wydawali. Wzrosła również nadwyżka dochodów nad wydatkami, co dało możliwość większego oszczędzania. W 2015 roku poziom przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę wyniósł 1386 zł i był realnie wyższy o 4,3% od dochodu z roku 2014. Jeśli ta tendencja się utrzyma, to rosnąca zamożność, w połączeniu z oczekiwaniami wobec metrażu i standardu mieszkań będzie wyznaczać kierunki rozwoju oferty deweloperów.

W ostatnim czasie obserwujemy rosnące zainteresowanie lokalami o podwyższonym standardzie, szczególnie apartamentami w Warszawie. W październiku oddaliśmy w ręce mieszkańców lokale na warszawskim Osiedlu Mickiewicza. Jeszcze przed oddaniem inwestycji do użytku sprzedaliśmy prawie wszystkie mieszkania z tego projektu i to właśnie te o większym metrażu cieszyły się największym zainteresowaniem. Część mieszkańców decydujących się na większy lokal przekazywała nam swoją wizję na układ takiego lokum. My te wizje zrealizowaliśmymówi Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży w Skanska Residential Development PolandCzęsto zdarza się, że klient decydując się na duże mieszkanie, traktuje je jako docelowe lokum. Patrząc z takiej perspektywy zwraca on większą uwagę na jakość i standard wykonania, ma pewne określone oczekiwania, które staramy się spełniać – dodaje dyrektor.

Segment premium odporny na koniunkturę

Deweloperzy coraz chętniej odpowiadają na potrzeby osób najlepiej zarabiających, które poszukują czegoś więcej niż standard i stać je na większy wydatek. Poza tym, częściej dokonują zakupów z własnych funduszy, a inwestycje mają charakter docelowy.

Produkty segmentu premium, nie tylko na rynku nieruchomości, cechuje duża odporność na wpływ zmian koniunkturalnych w gospodarcezauważa Agata Krzesińska z Konimpex-InvestKlienci kupujący produkty luksusowe to osoby o dużej stabilności finansowej, mniej podatne na ewentualne niekorzystne zmiany sytuacji ekonomicznej kraju. Nie korzystają też z różnych programów wsparcia (np. MdM), stąd można zakładać, że ten segment będzie charakteryzowała stabilna tendencja wzrostowa.

Konimpex-Invest w 2017 roku planuje inwestycję z segmentu premium, w centrum Poznania. Powstanie tam około 100 mieszkań. Ofertę dla różnych segmentów rynku pierwotnego ma również ATAL.

Lokale z inwestycji o podwyższonym standardzie stanowią istotną część naszej oferty – mamy takie inwestycje m.in. w Krakowie, a także apartamenty w Warszawie, Trójmieście czy Wrocławiu. To ta część rynku będzie najdynamiczniej rosnąć, bo Polacy chcą coraz lepiej mieszkaćmówi Mateusz Juroszek, wiceprezes ATAL SA.

Nie wiesz gdzie ulokować kapitał? Sprawdź, czy warto inwestować w apartamenty nad morzem.

Metraż, lokalizacja, wykończenie wnętrz…

Podwyższony standard mieszkań to nie zawsze jednakowa kombinacja cech. Oczekiwania kupujących również nie są takie same. Oprócz metrażu i wykończenia liczy się lokalizacja. Znaczenie ma dokładne położenie inwestycji, a także atrakcyjność turystyczna okolicy. Dużą popularnością cieszą się apartamenty w Warszawie, ale nie tylko.

W segmencie mieszkań o standardzie premium, inwestujemy tylko w kurortach nadmorskich. W nowym roku planujemy rozpocząć sprzedaż najbardziej prestiżowej z naszych inwestycji – apartamentów przy samej plaży z widokiem na morzemówi Monika Golec z firmy Budnex.

Strategie firm deweloperskich na obecność w segmencie premium są różne. Niemniej jednak, inwestorzy, szczególnie operujący w dużych miastach nie stronią od realizacji takich przedsięwzięć. Każda wartość dodana może być argumentem uzasadniającym wyższą cenę, a tym samym – podnieść zyskowność całego projektu.

Oceń ten artykuł!
[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *