24 października 2020
zdjęcie do artykułu najwięksi monopoliści świata

5 największych monopolistów świata

Monopoliści, korzystający ze swojej przewagi rynkowej dla stłamszenia konkurencji i ciągłego podnoszenia cen to realne zagrożenie dla wzrostu PKB. W niektórych krajach istnieją przepisy antymonopolowe starające się ograniczyć działania gigantów. Jednak w wielu przypadkach jest to walka z wiatrakami, ponieważ niektóre duże firmy stanowią niekiedy prawie całość danej branży.

ABInBev

Dziwna i na pierwszy rzut oka zupełnie nieznana nazwa. Firma powstała po fuzji dwóch wielkich producentów piwa – Anheuser-Busch i InBev. Razem produkują i dystrybuują ponad 200 gatunków piwa z całego świata, w tym Budweiser, Stella Artois, Corona, Becka, Leffe, Hoegaarden, Skol i Michelob Ultra. Ich zysk netto w 2013 roku wyniósł ponad 14,3 miliarda dolarów. Większość amerykańskich piw mimo iż smakuje inaczej, zasila konto jednej kompanii.

5 największych wulkanów świata

Microsoft

Jedna z największych firm w branży nowych technologii nie uniknęła oskarżeń o praktyki monopolistyczne. Od 1997 roku wytoczono jej już kilka postępowań w tej sprawie. I chyba coś jest na rzeczy – w połączeniu z Intelem, Microsoft dość skutecznie opanował rynek komputerów osobistych, posiadając ponad 75% udziału w światowym rynku.

Facebook

Media społecznościowe to rynek, który ze względu na błyskawicznie zmieniające się oczekiwania użytkowników, wydaje się niemożliwy do zmonopolizowana. Niemniej jednak, okazuje się, że ponad 71% dorosłych internautów używa Facebooka. Twitter, Google+ i umierający MySpace wytrzymują porównania do giganta, który zgarnia około 900 mln unikalnych użytkowników miesięcznie. Facebook ma roczny dochód netto w wysokości około 1,5 miliarda dolarów i ostatnio kupił Oculus Rift za 2 miliardy dolarów.

TOP 5 największych galerii handlowych w Polsce

Unilever

Unilever to prawdziwy gigant, jeśli chodzi o codzienne potrzeby konsumentów. Koncern skupia pod swoimi skrzydłami marki robiące praktycznie wszystko: od jedzenia po pielęgnację domu. Jego działalność jednak nie polega na produkcji tych towarów, ale raczej na wykupywaniu innych, mniejszych przedsiębiorców, którzy je wykonują. Unilever posiada ponad 400 marek produktów na całym świecie – w tym Omo, Dove, Lipton, Hellmans, Knorr, Magnum, Persil, Sunsilk i wiele innych. Koncern działa w około 190 krajach i w 2013 roku osiągnął zysk netto w astronomicznej wysokości 5,26 miliarda dolarów.

Google

Trudno jest nam sobie przypomnieć jak wyglądał internet przed erą Googla. Za sprawą tajnego algorytmu kontrolują 67% światowego rynku wyszukiwarek internetowych. Początki firmy były skromne i obejmowały zaledwie wyszukiwarkę. Na przestrzeni lat zaczęła ona wypuszczać na rynek coraz więcej nowych produktów: od poczty e-mail i map online, przez system śledzenia GPS i przechowywania danych online, aż po telefony komórkowe. Konkurenci tacy jak Microsoft i Yahoo są właścicielami zaledwie 18% i 11% rynku. Google zarabia większość swoich pieniędzy z reklam i szczyci się tym, że nie manipuluje przy wynikach wyszukiwania. Ostatnio jednak, pod adresem firmy pojawiły się oskarżenia związane z promowaniem własnych produktów i podkupowaniu konkurencji.

Oceń ten artykuł!
[Głosów: 0   Average: 0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


CAPTCHA Image
Reload Image